Mitt namn är Sandra...

21.07.2017

.. och jag lider av ortorexi en ätstörning som går ut på överdriven träning & nyttigt ätande vara mål är att vara den mest ultimataste, hälsosamma människan i världen.

-Vad är ortorexi?
-Hur är det att leva med ortorexi?
-Hur blir man frisk från ortorexi?
-Efter text efter jag blivit frisk
VAD ÄR ORTOREXI?

Ortorexi är en ätstörning, en sjukdom, som sticker ut från dom andra ätstörningarna.
Det som skiljer ortorexi från Bulimi och anorexi Nervosa är att du inte är ute efter att svälta dig själv. Den enda likheten mellan ätstörningarna är att du får ångest om det inte går som planerat.

Bulimi
är då man hets äter, och sedan spyr upp det för att sedan fasta några dagar innan man hetsäter igen. Allt går runt i en ond cirkel. Efter du hets ätit får du ångest, därav att du spyr upp det igen.

Anorexia Nervosa
är då du äter så lite kalorier som möjligt. Och ditt dagliga mål är att räkna kalorier och även äta så lite kalorier som möjligt. Du minskar kalorier hela tiden, vilket även gör att du går ner i vikt väldigt snabbt. Äter du mer kalorier än ditt mål, då får du ångest.

Ortorexi
är motsatsen av detta. Du äter till och med överskott av kalorier endast för att få träna mer.
Ju fler kalorier du äter = ju fler gånger får du träna.
Tränar du inte, då får du ångest.
Ortorexi går inte ut på att svälta dig själv, utan det går ut på att vara så mest hälsosam det bara går. Du ska vara den ultimataste hälsosamma människa i världen. Allt går ut på resultat inom träningen, därav att du äter överskott av kalorier för att få träna mer och använda det som ursäkt men även att allt du stoppar i dig måste vara hälsosamt & nyttigt.
Ortorexi är även en väldigt ny sjukdom, & är egentligen inte en ätstörning. Dom har bara klassat sjukdomen som en slags anorexia för att dom inte riktigt vet vad det är.
Men som vilken annan människa med ätstörning, har även vi tvångstankar även fast de inte är vad vi stoppar i oss. Våra tvångstankar är mer att vi måste träna, annars dör vi.

HUR ÄR DET ATT LEVA MED ORTOREXI?
När man har ätstörningen ortorexi så inser man inte att man är sjuk och har en ätstörning.
Man äter ju överskott av kalorier och tränar för det är hälsosamt, så varför skulle jag vara sjuk?
Då folk kommenterade att jag tränade alldeles för ofta, eller att jag kanske borde skippa ena promenaden för att hitta på någonting med dom istället så blev jag irriterad då dom förstörde mitt schema och inte accepterade min hälsosamma period.
Jag själv insåg inte först i efterhand att det är på tok för mycket för att existera.
Ett vanligt schema i mitt liv bestod av att vakna, göra ett hemma pass, äta frukost/lunch, göra ett till pass, vila ett tag, äta, gör ännu ett pass, vila en stund, gå/power walka en promenad, äta en frukt, göra ännu ett pass, vila, äta lite mer frukt, göra ännu ett pass och sedan sova.
Ingenting annat hade någon betydelse för mig. Och det var inget fel i mina ögon.
Jag åt mer än jag egentligen behövde, jag rörde på mig och jag ville inte gå ner i vikt utan allt jag ville var att vara en hälsosam person.
Jag hade ett andra konto på instagram.
Där jag bara följde fitness & allt som rörde sig om fitness.
Allt från träningskläder till hälsosamma maträtter.
Vilket bara triggade mig ännu mer.

HUR BLIR MAN FRISK FRÅN ORTOREXI?
En ortorexier förstår oftast inte att den lider utav ortorexi, och därför är det viktigt för omgivningen att ta till sig vad personen gör.
Det märks väldigt tydligt oftast om en person lider av ortorexi då allt i denna persons liv består utav träning. Det finns inget annat i huvudet än överskott av kalorier och extra träningspass.
Om ni märker att en person har ortorexi måste ni ge personen hjälp.
Ni måste ta personen till hälsocentralen/skolsköterska etc så dom kan göra en utredning på personen, för det kan gå väldigt illa.
Jag hade väldigt med tur över att dom på skolan märkte att jag hade ortorexi och sa det till mig.
Min mentor märkte att jag hade någon slags problem kring träning och mat, så hon ordnade ett möte med kurator, rektor & sjuksköterska.
Där berätta hon att hon märkt att jag verkar ha problem kring mat och träning, och jag sa som det var: att jag äter överskott för att få träna mer.
Min mentor sa direkt att jag verkar lida utav ortorexi och frågade sedan följdfrågor som "Hur mycket tränar du som mest?" Etc.
Jag svarade som det var då jag inte förstod alls vad hon menade med att jag skulle lida av en ätstörning då jag var så hälsosam.
Sjuksköterskan i sin tur fastställde att jag hade ortorexi och att hon skulle ta kontakt med både bup och mina föräldrar, och berätta det för dom och att jag måste genast sluta träna så mycket som jag gör.
Först blev jag väldigt arg och ifrågasatte deras påståenden.
Jag förstod inte hur JAG som var så hälsosam och som tränade & åt mycket kunde lida av en ätstörning. Jag hade anorexia nervosa förut och detta var ju tvärt emot, det klickade inte för mig.
Jag skrek åt dom att dom har fel och då dom frågade vad jag blev upprörd över så svarade jag "Ni säger jag ska sluta med någonting jag lever för? Min glöd här i livet?"
Då dom frågade mig "Om en person i din närhet tränar upp till 8 gånger på en dag, vad kallar du det och vad gör du?"
Och jag svarade, "jag ser till att den får hjälp och trappar ner på träningen?"
Och det var då jag insåg att personen som var "person i din närhet" som dom pratade om, i själva verket var mig själv, det brast.
Jag började gråta helt hysteriskt och kunde inte titta dom i ögonen.
När jag slutade gråta så sa dom till mig att dom skulle kontakta bup & mina föräldrar och det skulle bli ännu ett möte där både mina föräldrar och bup var med.
Och jag skulle inte träna någonting tills dess.
Jag fick gå till skolans psykolog och prata om detta med henne, och inse själv att jag behövde hjälp.
Vilket var räddningen för mig, jag vet inte hur långt det hade gått annars.

EN LITEN TEXT EFTER JAG BLIVIT FRISK.
Idag är jag friskförklarad, och får träna igen.
Jag tränar idag, men inte överdrivet & har större respekt för träningen i sig.
Jag är väldigt tacksam över att min mentor märkte detta så snabbt och hjälpte mig.
För jag vet ärligt inte hur långt det hade gått annars. Och jag skulle aldrig utsätta mig själv för det igen, även om det fick mig må bra för stunden.
Om du tycker min beskrivning passar in på någon i din närhet eller omgivning..
Var snabb på att säg det till lärare, om ni går kvar i skolan. Annars vänd er till hälsocentralen eller rehab pch be dom om hjälp.
En person med ortorexi förstår inte själv.
En person med ortorexi förstår oftast inte att det är fel att träna så många gånger per dag, eller att deras tänkesätt är fel.
Därför är det viktigt att omgivningen runt en ortorexier gör någonting åt saken.
Som sagt, ortorexi är en väldigt osynlig ätstörning.
Och det syns inte först så tydligt att den lider av någonting. Och det är inte i många ögon det märks hur många gånger en person tränar.
Varför mina föräldrar inte märkte någonting.
Mina föräldrar märkte inte någonting då jag åt riktigt bra för att vara jag, och gjorde det mesta inne på mitt rum.
Att jag gick ut på en promenad eller två på en dag hos mamma var ingenting hon funderade över då det är bra med friskluft, och pappa märkte ingenting då jag alltid skyllde på att jag skulle ut och gå med hunden. Hunden måste ju rastas och han var glad över att få slippa för engångsskull.
Om du själv känner att min text om ortorexi stämmer in..
Snälla, ta steget och sök hjälp.
Att fortsätta i samma spår är inte hälsosamt, inte någonstans.
Du vill vara den ultimataste hälsosamma person det bara går, men det sätt du väljer att vara på är ohälsosamt och du blir inte ultimataste hälsosamma människan på denna planer genom att fortsätta som du gör.

Sandra janson, västernorrland, sverige
sandrajansonnn@gmail.com
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång