Från Januari till December 2017

05.01.2018

Jag tänkte göra en sammanfattning av 2017, där jag berättar om månad för månad, vad som hänt och om det var någon speciell händelse under den månaden. Jag kommer även i slutet skriva lite saker som jag lärt mig och tar med mig till året 2018 samt skriva ett litet tackbrev till dom som funnits där under 2017.
Det kommer komma upp ett inlägg senare om 2018 och vad jag har för mål detta år som jag vill nå, och saker som jag ser fram emot.
Men nu fokuserar vi på detta inlägg.

Januari
Den här månaden började med att jag älskade livet och vad det erbjöd. Hade precis fått tillbaka kärleken i mitt liv och allt var bra mellan oss och jag trodde verkligen att 2017 skulle vara mitt år.
Men så fel jag hade. Jag levde i min bubbla fram till den 20 januari, och efter det var det bara gråt, självmordstankar, självskadebeteende och mer sorg som omgav mig.
Alexander lämnade mig helt utan förklaring, och jag trodde att vi hade det bra tillsammans.
Denna månad var värst av allt, även på grund av att en gemensam vän ville krydda lite extra och la upp en massa videos där A drack och strulade runt med en massa brudar.
Det var även 11 år sedan morfar gick bort, vilket också, liksom alla andra år gjorde mig extra nedstämd.
Men det var även denna månad jag fick ett starkare band till pappa, och jag insåg hur mycket han faktiskt betyder för mig och hur mycket han faktiskt gör för mig.
Under denna period sket jag även väldigt mycket i skolan för jag orkade inte förklara för alla vad som hänt.

Februari
Denna månad bestod av allt som slutet av Januari gjorde.
Jag isolerade mig och pratade knappt med någon och kunde inte göra någonting utan att när som helst börja gråta.
Jag var till och med så desperat under denna tid att jag köpte en bok som innehöll spådomar om hela mitt år. -Som också visade sig stämma-.
Det var även denna månad som jag drack första gången och umgicks med Tilde, även fast jag mådde dåligt. Vilket inte resulterade i något bra, för alkoholen dämpade inte mina känslor utan dom blev allt mer intensiv och jag mådde bara ännu sämre.
I mitten av månaden försökte jag ta mig samma och tog en lång promenad med Figo (min hund), och det hjälpte mig att andas lite bättre. Däremot var jag så slut och hade ingen kraft kvar då jag kom hem så slutade med att jag somnade på soffan och sov resten av natten.
Jag pratade även med A några gånger denna månad, men det blev inte bättre, och även han börja må sämre vilket resulterade i att han började drick allt mer ofta.
Jag tog även en tripp i lastbil till Umeå med Eric, för att få komma bort ett tag från Sollefteå och alla tankar.
Var minst sagt en väldigt dryg och lång resa, och jag har aldrig sovit så gott som jag gjorde den natten.
I slutet av månaden var jag även med Tilde och vi tog en lugn kväll där vi såg på film och snackade skit, som uppskattades så mycket tills vi fick reda på att Alexander var i stan och Tilde blev galen och ville bokstavligen döda honom.
Jag hoppade även av skolan i början av den här månaden då jag inte kunde gå kvar på grund av min ohälsa som växt fram på grund av allt med A.
Jag fick en depression och hade även utmattningsdepression.

Mars
Denna månad började jag resa mig från sorgen av Alexander, men var fortfarande inte nära att helt komma över honom. -Det visade sig skulle ta många månader till-, och jag började umgås med vänner igen och gymma.
Kunde fortfarande gråta på kvällarna och må dåligt, men nu hade jag lite mer energi till att göra annat.
Började umgås med vänner som jag inte umgåtts med ett tag som Alexandra t.ex.
Var mycket med henne under en period, och vi drog på gymmet nästan varje dag.
Vilket var bra då jag fick ut all ilska ur mig.
Under denna månad var jag mest arg över hur han kunde göra så här mot mig, och varje gång jag hörde hans namn eller såg honom ville jag spotta honom i ansiktet.
Var även med Lina rätt mycket, som alltid fanns där och stöttade mig genom det hela.
Jag började även jobba allt mer på helgerna för att jag ville tänka på något annat och hålla mig sysselsatt.
Hade fortfarande min utmattningsdepression, men den började bli bättre.
Men mitt mående gick väldigt upp och ner.
Jag började även äta lite bättre, men hade redan rasat så mycket i vikt att det inte märktes.
I slutet av månaden for jag till en fest i Kramfors, och hånglade med en snubbe första gången sedan jag och A gjort slut. Vilket resulterade i ångest, och det var inte det enda dumma jag gjorde på den festen.
Min bästa vän har även suttit i fängelse 1 år denna månad.

April
Jag fortsatte gymma och fokusera på allt förutom A.
Jag hade även börjat fungera helt normalt typ, igen och började umgås allt mer med vänner och fester.
Jag var på möten på Arbetsförmedlingen osv för att försöka få någonting att fungera i mitt liv igen, och dom fick mig att söka nytt program som jag skulle börja till hösten.
Var även denna månad jag för första gången låg med någon annan efter A, vilket resulterade i att jag och han var med varandra efter det också.
For även till Östersund och hälsade på honom, och var hos honom 1 vecka innan jag for hem igen.
Hade ingen kontakt med A under denna period, vilket kan låta barnsligt, men jag orkade inte prata med någon som ändå inte lyssnade.
Sista April var jag med K, och vi drack hos Tilde och hennes kille. Var en bra kväll, men den kunde sluta bättre.

Maj
Början av månaden var jag i Rossön och firade Frida som fyllde 18 år
Var en bra kväll med mycket skratt och ingen A, som tur var.
K var inte heller där utan han ''jobbade''.
Var även och hälsade på Jennifer i Kramfors, helt spontant, vilket var en bra kväll till en början som sedan blev kaos på grund av vissa saker jag inte tar upp på grund av respekt till henne.
Var även Östersunds cruising denna månad som jag var på, och det blev lite för mycket alkohol för att jag ska än idag komma ihåg något mycket av den kvällen.
Men jag vet att det var mycket skratt den kvällen, och var även med folk jag inte träffat på länge!
Sov i Östersund den natten och for hem dagen efter. Och en sak kan jag säga till er, den bakfyllan jag hade var inte att leka med.
Det var även sista gången jag pratade med K, och träffade honom då jag sedan lämnade honom för att jag inte ville ha något seriöst efter allt med A.
Såg även A för första gången på länge, men jag reflekterade inte över det direkt.
I slutet av månaden var det även cruising hemma i Sollefteå, vilket var en bra kväll till en början, sedan kass och sedan bra igen.
Träffade även A vilket resulterade i storbråk till en början och jag fick skit av allt och alla för något jag inte ens gjort, men som slutade med att den lilla krabaten följde med mig hem sedan på morgonkvisten efter att vi suttit och talat ut i 5 timmar ungefär.

Juni
En av årets bästa månader var kommen!
I början av månaden så drog vi ihop ett gäng och drog till Pettersborg och drack och skulle grilla, slutade med att vi drog till T för att fortsätta festen där.
Träffade även Anton som jag inte hade träffat på evigheter, vilket var uppskattat!
Sa även upp kontakten med en av mina närmaste vänner då han bara kritiserade allt jag gjorde.
Min kisse fick kattungar och jag föll för en katt direkt.
Han fick dock i sig myrgift och höll på att dö men han överlevde då han fortsatte kämpa istället för att ge upp.
I mitten av Juni var det Kramfors stadsfest och självklart for man dit!
Såg både Pistvakt och Ken Ring. Var en helt okej kväll, men inte den bästa jag haft.
Sedan blev det midsommar och då for jag till Junsele och tillbringa helgen där.
Hade en skit bra början, med dåligt slut.
Låg även med 2 killen efter A på midsommar.
Tänker inte gå in på detaljer då jag känner att det inte är något att ta upp nu i efterhand och för att det rör fler än bara mig.
Men kan berätta så mycket som att det blev en jäkla massa tårar.
Sov hos H, och redde även ut en gammal konflikt med Lina, som ingen av oss riktigt kom ihåg.
Dagen efter midsommar så träffade jag en hel del människor jag inte träffat på evigheter och hade en sjukt bra kväll trots regnet som bokstavligen öste ner under dagen och tidigare kvällen.
Var med Lina hela dagen och kvällen också.
Träffade även A igen, och för engångsskull rök vi inte ihop och hade faktiskt en bra kväll med varandra.
Träffade även nya människor, men en av dom är kvar som min vän än idag!

Juli
Första dagen i Juli var det Hammarstrands cruising, och självklart for man dit!
Var en bra kväll, och hade sjukt kul även fast A var där och gjorde mig irriterad bra många gånger.
Trots det rök vi aldrig ihop, och pratade aldrig med varandra.
I mitten av månaden var det Åsele marknaden och for dit på Torsdagen.
Var en bra kväll med bra människor och såg även Norlie & KKV.
For hem dagen efter, och hade inte sovit en blund, så sov rätt bra när jag väl kom hem.
Helgen efter Åsele var det Ungdomens dag i Sollefteå och Dani M samt Lisa Ajax var här och uppträdde. Var där med Tilde och Mårdberg, och efter vi sätt Dani M och ätit drog vi hem.
Var även denna kväll jag träffade Dennis för första gången efter att vi skrivit nån dag.
Sedan kom äntligen Nipyreveckan. Jobbade Måndag till Fredag dag, och sedan var det bara att ladda om för lax. Var även med Dennis hela denna vecka, och det var även då som folk fick reda på det.
Natten till söndagen, den 29 Juli blev jag och Dennis officiellt ett par, och är det än idag.
Det gick väldigt snabbt men det var så värt det!
Hade även en sjukt bra vecka!

Augusti
I början av Augusti var det Urkult men jag åkte aldrig dit då Dennis samma dag som Urkult började var på begravning och valde att stanna hemma då eftersom han inte mådde bra.
I mitten av Augusti blev Dennis sjuk så var mest med honom och tog det lugnt.
Var även hos Dennis pappa rätt mycket.
Den 22 Augusti började skolan igen, och jag blev även ett år äldre.
Var en bra dag och lärde känna nya vänner, och hittade kontakten med gamla vänner.
I slutet av Augusti for vi upp till Vännäs och lämnade av Dennis då det även var hans tur att börja skolan.
Aldrig gråtit så mycket av att behöva skiljas från en människa som jag gjorde då, men tröstade mig med att vi snart skulle ses igen och att båda var säker på distansförhållandet.

September
Första dagen på denna månad for jag upp till Vännäs själv för första gången.
Var en mysig helg men lika svårt att säga hejdå som första gången.
Drabbades även av halsfluss och fick åka in och ut från sjukhuset på kontroller.
I mitten av September var det lastbilsträffen och jag for dit med Dennis och Tilde.
Träffade A och vi hade en bra kväll utan bråk.
A och Dennis träffades även för första gången och det gick bra.
Även fast det var lite jobbigt för Dennis och för A, av olika anledningar.

Oktober
Min telefon gick sönder denna månad, och jag fick rikspanik och lämna in han dagen efter direkt.
Fick tillbaka den samma dag och blev lycklig igen.
Flyttade även hem till pappa igen efter att bott hos mamma i nästan 1 år.
Var även Halloween, men den var inte speciell, var med Dennis på en fest där vi båda tog det lugnt med drickandet.

November
Träffade Dennis morfar, morbror, morbrors fru (?) samt Dennis kusiner på en släktmiddag hans mamma hade.
Hoppade även av skolan denna månad på grund av vissa skäl, och for upp till Vännäs i några dagar.

December
For upp till Vännäs och var där i lite mer än 1 vecka.
Träffade Dennis bästa vän J för första gången och vi kom överens direkt.
Vi var även och handlade julklappar i Umeå innan vi for hem till Jul.
Jobbade hela Julen. (Ni kan läsa mer om det i ett annat inlägg som finns här på bloggen under detta inlägg!)
Var även hos mamma och sov över för första gången sedan jag flyttade därifrån.
På nyår var både jag och Dennis nykter och tittade på film och tog det lugnt, innan Alexander kom och skulle hälsa på... full...
Men vi kom bra överens, även fast han sa saker jag trånat efter att få höra halva året men som nu inte längre hjälper mig.
Skjutsade sedan hem honom till Ramsele klockan 07:00 på morgonen, och kom hem vid 09:00.
Var lagom trött då och somnade direkt när jag la mig i sängen.

Vad jag lärt mig av 2017.
1. Jaga inte någon som lämnat dig.
- Som rubriken lyder så är det någonting jag absolut har lärt mig av och kommer ta med i resten av mitt liv. För jagar man någon som lämnat dig är det du som mår dåligt på slutet, och om det verkligen var menat att det skulle vara ni, så skulle det aldrig hända det som hände. Ni kan hitta tillbaka till varandra senare i livet, då det kanske är menat att ni ska vara med varandra.
2. Människor förändrats även fast man aldrig trodde dom skulle göra det.
- Den förmodligen viktigaste saken jag lärde mig detta år var att folk förändrats. Även om dom säger att dom aldrig skulle det, så förändrats man. Vissa förändrats till det bättre, medan andra förändrats till det sämre. Det sämre är självklart det jobbigaste, både för den som förändrats men även för dom i personens omgivning.
3. Låt inte en gammal flamma bränna dig två gånger.
- Med andra ord, gör inte samma misstag 2 gånger. Det kommer inte bli bättre. Gick det skit första gången kommer det göra det nästa gång också. Du kan självklart göra samma sak igen, fast med andra tekniker och det kan gå bra. Men gör aldrig exakt samma sak 2 gånger om den 1 gången inte gick bra.
4. Ibland är det enda du kan göra att svälja stoltheten.
- Jag har otroligt svårt att svälja stoltheten och t.ex. be om ursäkt om jag anser att den andra personen gjorde det första misstaget.
5. Det är inte fel att visa känslor.
- I samband med sorgen över A gick jag in i en dvala där jag slutade visa känslor och slutade bry mig om andra människor. Jag slutade visa mina känslor, och verkade som väldigt känslokall och respektlös, vilket jag idag kan ångra att jag gjorde då jag frös utan både den ena och den andra.
Det var två saker som hände under denna tid:
1. Jag fick se vilka som var mina riktiga vänner och som stod kvar även fast jag inte var mig själv och helt känslolös.
2. Jag brände många broar och gick miste om säkert många fina personer, som kunde varit en stor del i mitt liv idag.
Med andra ord, skäms aldrig över dina känslor.
Är du ledsen, gråt ut. Är du glad, skratta. Är du arg, skrik. Livet behöver inte vara så komplicerat.

Ett litet tack brev till dom som funnits där, längre och kortare perioder.

Tilde Persson

Tack för att du orkat med mig och står kvar på min sida än idag trots alla tårar, all skrik och alla slag du fått tagit emot då jag varit så långt ner på botten man kan komma.

Tack för att du inte tvekat en sekund på mig, och tack för att du aldrig gav upp trots att jag stängde dig ute.
Tack för att du funnits där vilket tid på dygnet det än har varit, och tack för alla kvällar vi bara suttit och pratat om allt, oavsett hur lite jag sa vissa kvällar.
Din närhet gjorde mycket, och det var även den som fick mig inse att jag klarar mig ur det som var tungt, med eller utan honom.
Och tack för alla ord där du alltid var tydlig med vad jag förtjänade, att det inte var mitt fel och att du älskade mig.
Dom orden betydde mycket då, och gör det än idag.
Du är den bästa lillasystern, och bästa vännen man kan ha, trots våra bråk ibland.
Jag älskar dig!

Dennis Olsson
Tack för att du kom in i mitt liv och fick mig tro på kärlek igen, och tack för alla nätter och dagar du spenderat med mig trots mitt mående den aktuella dagen. Det betyder oerhört mycket.
Och tack för alla dom fina orden du sagt till mig, och tack för att du orkar med mig trots att jag är jävligt svår att leva med.
Tack också för alla slag du fått tagit då mitt mående och mina utbrott varit för starka.
Du har aldrig tvivlat på mig.
Du förgylla mina dagar.
Och förlåt för all skada jag gjort då mitt mående inte varit på topp, det har inte varit med mening.
Men jag älskar dig!

Jennifer Medelberg
Tack för att du alltid funnits där dör mig trots att ditt mående inte varit på topp jämt själv.
Och tack för alla sena konversationer där du hjälpt mig när ångesten blivit för mycket.
Jag är otroligt glad över att kunna kalla dig min vän, och är även extremt stolt över dig och hur du orkar kämpa trots alla motstånd du stöter på.
Du är en stor del i mitt liv, och det har du varit från dag 1.
Jag hoppas att vi får ännu mer minnen 2018, och att vi blir lika sammansvetsad som vi var för 1 år sedan!
Och tack så otroligt mycket för allt du lärt mig genom åren!
Någon starkare än dig finns det inte! Jag älskar dig, vännen!

Alexander Sundin
Trots att du gjort mitt liv till ett helvete detta år, och fått mig må så otroligt dåligt så kan jag ändå inte glömma allt du lärt mig under alla åren.
I början av året skrev jag ett långt brev till dig på min blogg, och jag vet att det trasslade till mycket i ditt känslomässiga liv. Men vi båda har vuxit detta år, någon mer än den andra ;)
Men i alla fall så vill jag tacka dig för att du visade mig att jag är starkare än vad jag själv tror, och att jag inte behöver dig för att andas.
Det låter negativt, men det är det verkligen inte, så får du absolut inte ta det.
Jag var beroende av dig, och min kärlek till dig var så enorm och stark, och jag trodde jag skulle dö om du lämnade mig.
Men jag har faktiskt under detta år, tack vare dig, lärt mig att den enda jag behöver för att överleva är mig själv.
Och trots att du förstörde mig i början av året, och jag hatat dig mer än halva året så kan jag helt uppriktigt säga att jag är glad över allt du gett mig, sorg som glädje. Och att jag önskar att 2018 blir året då du inser vad du förtjänar, och funderar en extra gång över vad jag sa till dig på nyår, för allt jag sa då var sant.
Du förtjänar bättre än det du går igenom nu, och jag blir lite sårad över att du väljer att gå denna väg och göra allt det dumma som du gör just nu.
Men jag finns alltid ett samtal bort då ångesten blir för mycket, som jag alltid gjort, och det hoppas jag att du idag ska veta utan att tveka.
Du är värdefull Alexander, tro det eller ej.
Och du är starkare än vad du tror, och du kommer klara det här bara du lägger manken till.
Jag tror på dig Alexander, och det har jag alltid gjort!
Jag hoppas även att 2018 blir året då allt går bra för dig, och att du inser att jag fortfarande bryr mig väldigt mycket om dig.

Sandra janson, västernorrland, sverige
sandrajansonnn@gmail.com
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång